16 Mei 2022 Pergi ke Pusat Sains Negara & Petrosains

 


Alhamdulilah after several months of hardworking with basic wage, confidently I can and I could say that I deserved to indulgence, to rest and to enjoy several months of holiday 💜

Pusat Sains Negara, Bukit Damansara.

Teka aku pergi dengan siapa 🤭

Tiket seorang Rm6 sahaja jika tak termasuk pameran dinosaur. Pameran dinosaur Rm15.

Dahulu aku pergi waktu sekolah rendah, ruangan tengah ini ada pameran kapal selam yang kita boleh masuk dan teropong.

Sekarang sudah ditukar kepada roket pula.








Pintasan Saloma / Saloma Bridge


After several years of boarding school & study now I'm setting foot on this titan structure 💜


Mengimbau kenangan semasa zaman kanak-kanak 😀











Pertama kali aku makan donat disediakan pisau & garpu 😂 Dan makan donat guna pisau & garpu.

Ghope-ghopenye donat tu bersaiz besar dan oleh sebab Itu disediakan pisau untuk memotong donat tersebut menjadi kecil.

Pengalaman makanan yang pelik/until bagi aku di Kafetaria Petrosains, KLCC.

Sebiji donat bersaiz ini berharga Rm4.30 dan ada 5 jenis donat yang aku nak rasa tapi disebabkan kos yang mencecah Rm 21.50 sahaja maka aku batalkan niat aku tu. Air kotak milo pun sudah mencecah Rm3. Hmmm



Alat permainan realiti maya (virtual reality). Pertama kali aku nampak di Petrosains dan sepanjang 27 tahun aku hidup. 

Permainan nampak biasa-biasa sahaja, tak terlalu mencabar dan tak terlalu membosankan.





Eh eh lenglui ni dok usha aku pula 😂










Salah-satu ruang pameran di Petrosains. 

Memaparkan segala yang berkaitan dengan alan semesta dan angkasa lepas.





You can see the earth in 2d rotate between day and night.


Replica of mission control centre at Petrosains KL.


Human gyro tapi sayangnya pameran ini ditutup sementara untuk diselenggara.

Hologram berupa land rover di permukaan planet lain.

Lagi hologram berbentuk angkasawan sedang terapung di angkasa lepas.


Kereta kawalan jauh tapi dengan bentuk land rover.


Lagi hologram berbentuk stesen angkasa lepas antarabangsa.


Replika stesen senaman menghadap tingkap yang memaparkan bumi dari angkasa lepas.

Tempat tidur para angkasawan iaitu katil/selimut yang diikat pada dinding/lantai.


(Dari kirim : katil angkasawan, panel panggilan video, panel komputer? & stesen senaman.

Pameran seterusnya iaitu Diorama Geomasa.














Baik tua mahupun muda mahu mencuba permainan pengorek/jengkaut berskala mini ini di penghujung pameran dinosaur.

Permainan dinosaur ni menjadi kegilaan aku tika kecil. Sekarang dah besar jadi sudah tidak digilaai. Heheh

Durasi masa dihabiskan : 1422 - 1522 (1 jam)

Sebenarnya aku nak datang awal sebab rasa banyak perkara seronok yang aku rasa tak puasa bermain tika lawatan sambil belajar waktu sekolah rendah. Ghopenye bila dah dewasa ni kita semakin kurang berminat untuk mencuba perkara sedemikian mungkin sebab kita dah ada sedikit pengetahuan mengenainya.






Comments

Popular Posts